TQF-HE LEVEL 6 ( BAHCHELOR`S DEGREE, FIRST CYCLE) DESCRIPTORS
|
TQF-HE LEVEL 6 NARROW FIELD (NF) DESCRIPTORS
TA:21 - ARTS
|
TQF-HE LEVEL 6 NARROW FIELD (NF) DESCRIPTORS
TA:32 - JOURNALİSM AND İNFORMATİON
|
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI |
Knowledge
(Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.)
|
1) Possess advanced level theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resources.
|
1) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.
2) İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir.
3) Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir.
4) Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
7) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
9) Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
|
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
2) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreçleri, yöntem ve teknikleri teşhis eder.
3) Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
4) Kişi, grup, kitle ya da kurumların iletişim özellikleri ve yaşadığı iletişim sorunları konusunda bilgi sahibidir.
5) İletişim ortam ve araçlarını yetkin bir şekilde kullanabilme bilgisine sahiptir.
6) Alanda faaliyet gösteren kurumların yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini tanır.
7) İletişimin ulusal, uluslararası, toplumsal ve kültürlerarası boyutlarını tanır.
|
1) Evaluates interdisciplinary historical and theoretical knowledge in the field of radio, television and film.
1.1) Analyses and evaluates the developments in contemporary society, history and arts-culture
1.2) Distinguishes the theoretical knowledge in radio, television and film and evaluates the historical evolution of these fields.
1.3) Evaluates the effects of mass communication and digital media on society.
1.4) Analyse radio, television or film content.
|
Skills
(Describe as Cognitive and/or Practical Skills.)
|
1) Use of advanced theoretical and practical knowledge within the field.
2) Interpret and evaluate data, define and analyze problems, develop solutions based on research and proofs by using acquired advanced knowledge and skills within the field.
|
1) Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.
2) İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
3) İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.
4) Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.
5) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
6) Duyusal algıyı somutlaştırır.
|
1) Alanıyla ilgili bilgi kaynakları ile kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2) Alanıyla ilgili olay ve olgular arasındaki ilişkileri tanıma ve açıklama becerisine sahiptir.
3) Alanıyla ilgili özgün fikirleri yaratıcı bir şekilde açıklar.
4) Kişi, grup, kitle ya da kurumların iletişim özelliklerini, ihtiyaçlarını ya da farklılıklarını dikkate alarak uygun iletişim strateji, yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular.
|
2) Will synthesize her technical and artistic skills in Radio, Television and Film production process.
2.1) Can plan the production process and develop creative projects in radio, television and film.
2.2) Can use day to day media technology and tools in radio, television and film, and adapt to change
2.3) Develops creative content and script-writing skills for radio, television and film.
2.4) Distinguishes different media content as fiction, documentary and video art, evaluates woldwide developments in these areas.
|
Competences
(Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.)
|
1) Conduct studies at an advanced level in the field independently.
2) Take responsibility both as a team member and individually in order to solve unexpected complex problems faced within the implementations in the field.
3) Planning and managing activities towards the development of subordinates in the framework of a project.
|
1) Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır.
2) Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır.
3) Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
|
1) Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
2) Alanı ile ilgili uygulamalarda bireysel ya da ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Birey olarak yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır.
|
3) Plans, coordinates and controls media production processes using related theoretical background and methods.
3.1) Develops analytical thinking, problem solving in production processes, time management, self discipline and communication skills.
3.2) Uses knowledge in media law and ethics.
4) Applies the theoretical knowledge in business life during a semester.
4.1) Experiences all processes in business life.
4.2) Takes part in activities related to the field of education in a business operating in the field.
4.3) Questions the application with theoretical knowledge.
4.4) Compiles the knowledge and experience gained in the field.
5) S/he acquires the competencies that develop by the expectations of business world and the society defined as the institutional outcomes of our university on the advanced level in relation with his/her field.
5.1) Acquires the analyzing solving the problems and managing the conflicts.
5.2) Participates as a team member and takes responsibility in the environments that require the solving of the conflicts and acts as a leader when necessary.
5.3) Has awareness for ethical and social responsivity.
5.4) By supporting the learnt courses with quantitative and qualitative data; and by using verbal and visual communication means, s/he transfers them to the groups within and outside his/her group in a systematical and effective way.
5.5) Evaluates the norms and standards present in the works in which s/he takes responsibility in a critical point of view.
5.6) Develops strategical, innovative and entrepreneurial ideas.
5.7) Acquires competence of managing the change.
5.8) Shows development personally and socially with and awareness for lifelong learning.
5.9) Follows advanced technologies and developments about digital transformation.
5.10) Has cultural awareness and s/he transfers this to the groups within and outside his/her field.
5.11) Has awareness about citizenship competency
5.12) Acquires communication in a Foreign Language (English) competence defined on the level of at least B1 in European Language Portfolio. (In programs whose medium of instruction is English, on the level of B2/B2+).
|
1) Evaluate the knowledge and skills acquired at an advanced level in the field with a critical approach.
2) Determine learning needs and direct the learning.
3) Develop positive attitude towards lifelong learning.
|
1) Kendi çalışmalarını sorgular.
2) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
3) Yaşam boyu öğrenme kavramını özümser.
|
1) Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve yönlendirir.
3) Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
4) Bilgiye ulaşma yollarını bilme, alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
5) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir.
|
4) Applies the theoretical knowledge in business life during a semester.
4.1) Experiences all processes in business life.
4.2) Takes part in activities related to the field of education in a business operating in the field.
4.3) Questions the application with theoretical knowledge.
4.4) Compiles the knowledge and experience gained in the field.
|
1) Act in accordance with social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
2) Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security.
|
1) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
2) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
3) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
4) Estetik farkındalığa sahiptir.
|
1) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
2) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve gerçekleştirir.
3) Alana ilişkin teknolojileri yetkin bir şekilde kullanır.
4) Alana ilişkin yasa, yönetmelik ve mevzuatın bilincinde olur ve uygun davranır.
5) Sosyal güvenlik ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
2) Will synthesize her technical and artistic skills in Radio, Television and Film production process.
2.1) Can plan the production process and develop creative projects in radio, television and film.
2.2) Can use day to day media technology and tools in radio, television and film, and adapt to change
2.3) Develops creative content and script-writing skills for radio, television and film.
2.4) Distinguishes different media content as fiction, documentary and video art, evaluates woldwide developments in these areas.
3) Plans, coordinates and controls media production processes using related theoretical background and methods.
3.1) Develops analytical thinking, problem solving in production processes, time management, self discipline and communication skills.
3.2) Uses knowledge in media law and ethics.
4) Applies the theoretical knowledge in business life during a semester.
4.1) Experiences all processes in business life.
4.2) Takes part in activities related to the field of education in a business operating in the field.
4.3) Questions the application with theoretical knowledge.
4.4) Compiles the knowledge and experience gained in the field.
|
1) Inform people and institutions, transfer ideas and solution proposals to problems in written and orally on issues in the field.
2) Share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data.
3) Organize and implement project and activities for social environment with a sense of social responsibility.
4) Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level.
5) Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level software knowledge.
|
1) Hedef kitlesini tanımlayarak alanı ile ilgili çalışmaları paylaşır.
2) Çalışmalarını topluma anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.
3) Alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
4) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır ve dili etkin biçimde kullanır.
2) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
4) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5) Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri yakından takip eder, etkin olarak katılır ve düzenler.
6) Ulusal ve uluslararası gündemde yer alan olay ve gelişmeleri izler ve yorumlar.
7) Farklı kültürlerin iletişim biçimlerini tanır ve uyum sağlar.
|
4) Applies the theoretical knowledge in business life during a semester.
4.1) Experiences all processes in business life.
4.2) Takes part in activities related to the field of education in a business operating in the field.
4.3) Questions the application with theoretical knowledge.
4.4) Compiles the knowledge and experience gained in the field.
5) S/he acquires the competencies that develop by the expectations of business world and the society defined as the institutional outcomes of our university on the advanced level in relation with his/her field.
5.1) Acquires the analyzing solving the problems and managing the conflicts.
5.2) Participates as a team member and takes responsibility in the environments that require the solving of the conflicts and acts as a leader when necessary.
5.3) Has awareness for ethical and social responsivity.
5.4) By supporting the learnt courses with quantitative and qualitative data; and by using verbal and visual communication means, s/he transfers them to the groups within and outside his/her group in a systematical and effective way.
5.5) Evaluates the norms and standards present in the works in which s/he takes responsibility in a critical point of view.
5.6) Develops strategical, innovative and entrepreneurial ideas.
5.7) Acquires competence of managing the change.
5.8) Shows development personally and socially with and awareness for lifelong learning.
5.9) Follows advanced technologies and developments about digital transformation.
5.10) Has cultural awareness and s/he transfers this to the groups within and outside his/her field.
5.11) Has awareness about citizenship competency
5.12) Acquires communication in a Foreign Language (English) competence defined on the level of at least B1 in European Language Portfolio. (In programs whose medium of instruction is English, on the level of B2/B2+).
|